Klantenservice (Ma–Vr: 7:00–22:00):
+32 (0) 78483903
Bandenspanning

Bandenspanning – Een onderschat thema

Een juiste bandenspanning is cruciaal voor uw veiligheid, het vermindert het brandstofverbruik en het verlengt de levensuur van de banden. Helaas is men zich hier over het algemeen nauwelijks van bewust, en haalt men er zijn of haar schouders voor op. En dat is dom. Om voornoemde redenen is het belang van een juiste bandenspanning moeilijk te overschatten. Het is dan ook aan te raden om maandelijks de bandenspanning te controleren.

Het contact met de weg

De band vormt het contact tussen u en het asfalt. Het is daarom belangrijk, dat uw band in goede staat verkeert en dat uw band de correcte bandenspanning heeft. Is dit niet het geval, en is de bandenspanning te laag, dan heeft uw band een groter draagvlak , hetgeen weer resulteert in meer grip. Echter, een te groot draagvlak leidt ook tot meer wrijving. Door de warmte die vrijkomt kan het rubber dusdanig worden vervormd dat de band niet meer goed op de velg past. Is een band eenmaal vervormd, dan is daar meestal weinig meer aan te doen. Wanneer de bandenspanning te hoog is, is het draagvlak met het asfalt kleiner, waardoor u juist minder grip op de weg ervaart. Tevens kan de band door een te hoge druk klappen.  Niet alleen schaadt een onjuiste bandendruk de kwaliteit van uw band, het schaadt ook het milieu. Wanneer de bandenspanning niet correct is afgestemd, verbruikt u meer brandstof. Uw auto verbruikt al snel 2% meer brandstof wanneer de spanning 25% te laag is. Des te meer een reden om de bandenspanning regelmatig op te meten.

Wat is de juiste bandendruk?

De voor de hand liggende vraag is nu natuurlijk wat de juiste bandenspanning is. Normaliter ligt de bandendruk tussen de 2,0 en 4,0 bar, maar dit is afhankelijk van het type auto en de bijbehorende bandenmaat. Vanwege deze verschillende factoren geeft de fabrikant een aanbevolen bandenspanning af. Deze kunt u vinden in het instructieboek, op de binnenkant van de benzineklep of op de deur van de automobilist.  Omdat er ongeveer 0,2 bar per maand aan druk verloren gaat, is het raadzaam om de bandenspanning minimaal een keer per maand te controleren. Dat kan bij praktisch ieder tankstation. Wijkt de spanning af van de aanbevolen bandendruk, pas deze dan aan. Let op dat u dit slechts doet wanneer de banden koud zijn. Dit wil zeggen dat de banden niet zijn gebruikt voor tenminste één uur of slechts voor enkele kilometers bij trage snelheid.  Als de druk in warme toestand wordt gecontroleerd, zullen de gemeten waarden onbetrouwbaar zijn.

Het rijgedrag is cruciaal

Hoewel u de raad van de fabrikant als leidraad kan nemen, moet de druk worden aangepast aan uw rijgedrag. Dit is bijvoorbeeld het geval als u langere afstanden aflegt. Gaat u op vakantie en neemt u veel bagage mee, dan zal de spanning ook moeten worden veranderd.  Het wordt tevens geadviseerd om de druk te controleren voor aanvang van langere ritten. Bent u ver van huis en in de middle of nowhere, dan is het hebben van een eigen bandenspanningsmeter ook aan te raden.

Temperatuursverschillen - Bandendruk is seizoensgebonden

Een band is zo geconstrueerd dat de band helemaal is afgesloten, waardoor er in de binnenkant een constante volume aanwezig is. Dit wordt isochoor genoemd. Er bestaat dus een directe relatie tussen temperatuur en druk. Een hogere temperatuur betekent een hogere druk, terwijl een lagere temperatuur leidt tot een lagere druk. Aangezien de buitentemperatuur een groot effect heeft op de bandenspanning, is de druk in de winter lager dan in de zomer. Een temperatuursverandering van 10 °C resulteert, in het algemeen, in een drukverschil van 0,07 bar. Het is dus sterk aan te raden om, tijdens de wintermaanden de spanning te verhogen met 0,2 bar.

Lucht of stikstof

Wanneer u uw banden oppompt, komt u voor de keuze: lucht of stikstof. Hoewel de meeste banden gevuld zijn met lucht, zijn er enkele redenen om stikstof te overwegen. Ten eerste raakt de band minder snel verhit, omdat stikstof een hogere warmtecapaciteit heeft. Bovendien is stikstof veiliger dan lucht, omdat het in geval van brand het vuur niet voedt. Een ander voordeel is tevens dat de correcte druk met stikstof langer wordt behouden, waardoor het brandstofverbruik zelfs na langere tijd lager is.

U bent op zoek naar nieuwe banden? Gebruik dan onze configurator hieronder!







Wij gebruiken Cookies. Door deze pagina te gebruiken gaat u akkoord met het gebruik ervan.
OK
Wij gebruiken Cookies. Door deze pagina te gebruiken gaat u akkoord met het gebruik ervan.
OK