Klantenservice (Ma–Vr: 7:00–22:00): +32 (0) 78483903

Eigenschappen
SPTS AS
Star Performer SPTS AS
155/70 R13 75T
  • Bandenlabel / Efficiëntieklasse:
    F C 71 dB
  • Bijzondere kenmerken
    BSW
31,94
Gratis verzending
Levertijd: 2-5 werkdagen 1
available
WR D3
Nokian WR D3
155/70 R13 75T
  • Bandenlabel / Efficiëntieklasse:
    C B 71 dB
39,50
Gratis verzending
Levertijd: 2-5 werkdagen 1
available
UltraGrip 8
Goodyear UltraGrip 8
155/70 R13 75T
  • Bandenlabel / Efficiëntieklasse:
    F C 67 dB
  • Bijzondere kenmerken
    BSW
43,40
Gratis verzending
Levertijd: 2-5 werkdagen 1
available
SnowTech II
Viking SnowTech II
145/70 R13 71T
  • Bandenlabel / Efficiëntieklasse:
    G C 71 dB
34,14
Gratis verzending
Levertijd: 2-5 werkdagen 1
available
Page 1 from 304

Winterbanden

Winterbanden

Eigenschappen en voordelen

Bij het aanbreken van een koude periode is het aangewezen uw bandenbezetting te wisselen en winterbanden te (laten) monteren. Wanneer u All Season banden gebruikt geldt dit advies natuurlijk niet.

Winterbanden zijn geschikt voor gebruik bij lage temperaturen, het rijden op besneeuwde of modderige oppervlakten, en bieden dus een hoog beschermingsniveau. U kan er zeker van zijn dat u winterbanden aankoopt wanneer het Alpensymbool op de band afgebeeld staat. Het stelt een berg met een sneeuwvlok voor en geeft u absolute garantie dat het een winterband betreft. Het versterkt de aanwezigheid van het M+S-symbool, wat voor "Mud + Snow" of "modder en sneeuw" staat, maar niet beschermd is en daarom ook voor niet-winterbanden gebruikt wordt.

Het gebruik van winterbanden heeft in winterse weersomstandigheden belangrijke voordelen ten opzichte van het gebruik van zomerbanden. Een eerste voordeel is het profiel van de winterbanden. De loopvlakstructuur heeft een sterke lameldichtheid, waardoor veel meer sneeuw in de groeven past. De waterlaag op het wegdek wordt door de lamellen gebroken en via hun klauweffect wordt een maximale grip op de sneeuw bereikt. Daarnaast wordt de sneeuw door het tandwieleffect van de profielblokken gebroken en worden sneeuw en modder in de openingen opgenomen. De gevolgen zijn een verhoogde wielstabiliteit en een kortere remweg. Een tweede pluspunt van de winterband is de bijzondere rubbersamenstelling. Waar deze bij zomerbanden minder presteert door verharding onder 7°C, wordt dit bij winterbanden voorkomen door toepassing van silica in de rubbersamenstelling. Deze twee voordelen zorgen voor een kleiner risico op aquaplaning, meer flexibiliteit en een vergrote grip en tractie. De krachten van het voertuig worden beter omgezet in kinetische energie.

Aanbevolen profieldiepte en bandenspanning bij winterbanden

Men adviseert een minimum profieldiepte van 4 mm. Gebrek aan diepte zorgt voor minder grip op het wegdek en kan dus gevaarlijk zijn bij sneeuw, ijs en regen. Veel banden verliezen bandenspanning met 0,1 bar per 10°C dat de temperatuur daalt. Daarom wordt er vaak geadviseerd de spanning op uw winterbanden preventief te verhogen. U kan echter meer te weten komen over de bandenspanning van uw auto door deze bij een gemiddelde temperatuur van zo’n +20°C te controleren en vervolgens de door de autofabrikant aanbevolen spanning te volgen. Wees er zeker van dat de banden koud genoeg zijn bij de controle.

Wat u moet overwegen bij de aankoop van winterbanden

Na ongeveer 5 à 6 jaren van gebruik moeten winterbanden vervangen worden. Ten eerste wordt het materiaal harder, met een verlies aan elasticiteit tot gevolg. Ten tweede begint het bandenprofiel onder slijtage te lijden. Daarmee verhoogt het risico op ongecontroleerd slippen op een glad wegdek en aquaplaning, wat zeer gevaarlijk is. Natuurlijk hangt dit allemaal af van de intensiviteit waarmee de band gebruikt wordt.

U dient er bij aankoop van winterbanden voor te zorgen dat de banden aan de eisen betreffende belasting en snelheid van het voertuig voldoen. Bij personenwagens wordt de maximale laadcapaciteit van een band geïdentificeerd door zijn belastingsindex. Het snelheidssymbool drukt de topsnelheid uit. Daarnaast hebben de meeste winterbanden in de richting georiënteerde loopvlakken. Ze zijn gemarkeerd in een bepaalde richting, die streng nageleefd moet worden tijdens de installatie. Het is immers de enige manier waarop de eigenschappen van de band optimaal benut worden.

Winterbandentest

Winterbanden worden door verschillende (consumenten)verenigingen en organisaties uitvoerig getest op hun kwaliteit. Volgens de Belgische consumentenorganisatie Test-Aankoop is de Michelin Alpin A4 de meest geschikte band voor kleine auto’s, kort gevolgd door de Continental WinterContact TS 800. Grotere auto’s gebruiken best de Continental Contiwintercontact TS 850 of ook de Michelin Alpin A4. Andere organisaties die dikwijls met uitgebreide tests komen zijn bijvoorbeeld de Nederlandse ANWB en het Duitse ADAC.

Winterbanden met loopvlakvernieuwing

Globaal genomen wordt één vierde van alle autobanden gerecycleerd via de toepassing van loopvlakvernieuwing. Het loopvlak van een band begint na enige tijd te slijten. Men kan dan opteren het versleten rubber van het loopvlak te verwijderen en te vervangen door een nieuwe rubberlaag. De kosten voor een band met vernieuwd loopvlak liggen lager dan een volledig nieuwe band. Beide bandensoorten, oud en nieuw, hebben tevens evenveel grip op de sneeuw. De banden met loopvlakvernieuwing slijten echter sneller en hebben een slechtere remweg. U herkent de banden aan hun AIR-symbool.

Winterbandenverplichting: Wat geldt voor wie?

Enkel voor de Technische Controle gelden er specifieke regels over het gebruik van winterbanden in België. Tussen 1 oktober en 30 april aanvaardt men de montage van M+S-banden of winterbanden met een snelheidsindex lager dan deze voorzien door de constructeur. Belangrijk hierbij is de aanwezigheid van een goed leesbaar zelfklevend etiket dat de maximumsnelheid van deze banden vermeldt. Dit moet aangebracht zijn binnen het gezichtsveld van de bestuurder.

Als u op wintersport gaat, houdt dan zeker rekening met de verplichtingen die in de verschillende wintersportlanden gelden.

In Duitsland is het verplicht om het hele jaar door aangepast aan de weersomstandigheden te rijden. Er geldt geen verplichting van winterbanden, hoewel de wet dicteert dat zomerbanden niet voldoen tijdens winterse weersomstandigheden. In geval van bevriezing, rijp, sneeuw, smeltende sneeuw en ijzel moet men dus over een aangepaste band beschikken. Finland verplicht winterbanden van 1 december tot 1 maart. Het gebruik van een winteruitrusting (sneeuwkettingen of winterbanden) wordt in Frankrijk verplicht als de weersomstandigheden dit vereisen. Dezelfde regel geldt voor Zwitserland, Oostenrijk en Italië. Zweden past deze regel toe op de periode tussen 1 december en 31 maart, terwijl het in Noorwegen van 15 oktober tot 1 mei geldt.

In de Tsjechische Republiek is het gebruik van winterbanden tijdens winterse weersomstandigheden van 1 november tot 31 maart verplicht op alle wegen. Hetzelfde geldt voor Slovenië in de periode van 15 november tot 15 maart. In Kroatië wordt het gebruik van winterbanden niet expliciet vereist, maar u dient in winterse weersomstandigheden rekening te houden met instructies op bepaalde wegen. In Polen, Denemarken, Groot-Brittannië en Nederland geldt geen verplichting voor winterbanden. U kan altijd voor sneeuwkettingen opteren in het geval van winterse weeromstandigheden. Er wordt echter aan te raden winterbanden te monteren zodra de temperatuur lager is dan 7°C. Goedkope banden kan u zeker bij ons terugvinden.


Tirendo.be gebruikt cookies om u te voorzien van de best mogelijke ervaring op onze website. Door het gebruik van onze site, gaat u akkoord met het gebruik van cookies.

OK Meer info