Bandenslijtage | Lees op tirendo.be over soorten slijtage

Usure pneu

Bandenslijtage

Banden slijten hoofdzakelijk door wrijving met de weg. Niettemin zijn daarnaast vele andere factoren van invloed op het slijtageproces. Denk maar aan een hoge snelheid, zware lading of gedurfde rijstijl, ... De slijtagefactor bij uitstek is echter de kwaliteit van het contactvlak van de banden, bepaald door de bandenspanning. Die spanning regelt de grootte en vorm van het contactvlak, wat het contact met de weg beïnvloedt. Een te lage of hoge bandenspanning werkt onregelmatige slijtage in de hand.

Soorten bandenslijtage toegelicht

Banden kunnen op verschillende manieren onderhevig zijn aan onregelmatige slijtage. Bij eenzijdige of ongelijke bandenslijtage is de profieldiepte van de band aan een zijde aanzienlijk groter. Het is hierbij zaak de uitlijning van uw banden te laten controleren. Doet de slijtage zich in midden van de band voor, dan is de profieldiepte enkel aan de zijkanten nog diep genoeg. Aangezien dit type bandenslijtage te wijten is aan een te hoge bandenspanning kijkt u deze best eens na. Bij slijtage op de schouders van de band is de profieldiepte in het midden van de banden nog optimaal, maar de groeven aan de zijkant zijn onvoldoende diep. Ook dit is te wijten aan een onjuiste bandenspanning, of aan overbelasting van de banden. Treedt tot slot sporingsslijtage op, dan is de band schuin afgesleten over de hele breedte van het loopvlak, vaak met scherpe randen tot gevolg. Voelt de ene richting van de band glad aan en de andere ruw, dan laat u uw banden best opnieuw uitlijnen in de bandencentrale.

Al deze typen bandenslijtage zijn te herkennen aan de auto die subtiel naar rechts of links helt, het stuur dat trilt of schudt tijdens het rijden of niet recht staat als u rechtdoor rijdt. Bij werkelijk abnormale slijtage dienen de banden vervolgens uitgelijnd worden. Een bijstelling van enkele milimeters kan uw rijveiligheid immers aanzienlijk verbteren.

Bandenslijtage eenvoudigweg zelf opvolgen

Met de bandenslijtage-indicator of Tread Wear Indicator (TWI) is het opvolgen van de profieldiepte van banden een koud kunstje. Deze indicator, in de middelste hoofdgroef van banden, is een blokje rubber van 1,6 milimeter. Van zodra dit begint te slijten, rijdt u strafbaar rond en zijn uw banden absoluut aan vervanging toe. Het reliëf van uw banden is dan immers te ernstig afgesleten!